הקיץ כבר כאן! המזונות שיקררו לכם את הקיץ

הקיץ כבר כאן! המזונות שיקררו לכם את הקיץ

הקיץ כבר לגמרי כאן ואיתו החום הגדול והצורך האינסופי לקפוץ לבריכה או לפחות לא לצאת מהמזגן. אבל מה לעשות שרובנו לא יכולים להסתגר כל היום בבית ובילוי יומיומי בבריכה הוא לרוב לא כל כך אופציה, אבל אנחנו בכל זאת רוצים קצת להתקרר? מעבר לדברים הברורים לכולם, כמו לבישה של בגדים קלילים ושתייה מרובה של מים, האם ידעתם שגם לאכילה של מזונות מסוימים יש יכולת להשפיע על קרירות הגוף בקיץ?

חייבים לאכול בקיץ – אוכל קליל וטרי, בדגש על ירקות פירות והרבה עלים ירוקים, בעיקר סגולים וירוקים.

ממה עדיף להימנע – מזונות כבדים שעברו בישול איטי, בשר ומוצרים מהחי ותיבול ארומטי וחריף.

מה שותים בקיץ – קודם כל מים והרבה או חליטות קלילות עם עלים מרעננים.

מתקררים מבפנים

בקיץ רובנו סובלים יותר מחום ולפעמים באמת יכולים להרגיש כאילו אנחנו בוערים מבפנים ולכן אנחנו מנסים לקרר את עצמנו בדרכים שונות. העניין הוא, שאכילה של קרטיבים או גלידה אומנם יוצרת תחושה כוזבת של קור, אבל הבוסט של הסוכר גם מחמם ולכן כדאי שנמצא מאכלים שיצננו באמת את הגוף ושכמובן נוכל להתאים להעדפות שלנו ולמזג האישי של כל אחד ואחת מאיתנו.

באופן עקרוני לכל מזון יש את האופי שלו, חלקם יותר מחממים, אחרים ניטרליים ויש כאלה בעלי אופי קר ואותם אנחנו נעדיף בקיץ החם.

ירקות ופירות - באופן כללי לאכילה של פירות וירקות בעיקר טריים, יש אפקט יותר מקרר על הגוף ובדגש על ירקות מצליבים כמו ברוקולי, כרוב וכרובית או כל הירקות הירוקים בעלי טעם מר שמניע מטה – הירקות העליים כמו חסה, קייל ורוקט (השניים האחרונים גם מצליבים אז בכלל) ואפילו קינואה או זיתים. בגזרת הפירות, הבולטים ביותר הם כמובן האבטיח והמלון, אבל גם פירות נשירים כמו אפרסק, אגס, משמש ותאנה יעזרו בקירור הגוף.

בגדול כל הירקות והפירות שתקופה הצמיחה וההבשלה שלהם יותר מהירה, יעשו פה עבודה טובה וכדאי גם להתייחס לצבע – כי צבעים קרירים כמו כחול, סגול או ירוק, תמיד יקררו יותר. אז בחרו בתפוח ירוק על פני זה האדום, ענבים ירוקים ולא אדומים וכמובן ירקות כמו תרד, מנגולד, כרוב סגול, עלי בייבי סגולים ופירות כמו אוכמניות או פירות יער אחרים.

דגנים מלאים וקטניות – בעלי יכולת נפלאה לקרר את הגוף, היות והם מכילים הרבה סיבים שיכולים לעזור לנו להניע טוב יותר את התנועה מטה ולעזור בסילוק החום. שילוב של דגנים מלאים כמו שיפון, חיטה, קינואה, שעורה ואורז או קטניות קלילות כמו מאש, סויה (וגם טופו), אפונה ירוקה או עדשים, בהחלט יכולים לשמור על טמפרטורה הרבה יותר קרירה ויבשה.

תבלינים – גם לתיבול שבו נבחר לתבל את המזון שאנחנו אוכלים, ישנה השפעה על הטמפרטורה של הגוף. תבלינים כמו פלפל חריף, ג'ינג'ר, קינמון ושום פחות יתאימו בקיץ הישראלי, כי הם מחממים מאוד ולעומתם לתבלינים כמו אורגנו, רוזמרין, נענע ומנטה, תהיה השפעה הרבה יותר מקררת וקלילה על הגוף.

אופן הכנה – למזון חי שלא עבר בישול תהיה כמובן השפעה יותר מקררת, אבל היות וישנם מזונות שאנחנו לא יכולים לאכול במצב "ראו" או שאנחנו טיפוסים שיותר נכון להם לאכול אוכל מבושל, נצטרך למצוא דרך לצרוך מזון מבושל מבלי לייצר הרבה חום. אז נעדיף להקפיץ, להנביט ולהתסיס את המזון שאנחנו צורכים ואם אנחנו בוחרים לבשל, כדאי שלא יהיה מדובר בבישול או אפייה ארוכים מדי.

גם השרייה במרינדה של מזונות שדורשים בישול ארוך יותר כמו בשר או עוף יכולה לקצר משמעותית את זמן הבישול, כי החומרים מהם נכין את המשרה כמו חומץ, סויה או יין, מכילים אנזימי עיכול שמסייעים בפירוק וריכוך המזון.

שתייה – חוזרים רגע למובן מאליו, על מנת להזכיר שבקיץ יותר מתמיד, חשוב שנקפיד על שתייה מרובה של מים, היות ואנחנו מאבדים יותר נוזלים בתהליך ההזעה. אפשר לקשט את המים בצמחים מקררים כמו מלפפון גרניום או נענע שגם יעשירו את הטעם וגם לשתות חליטות מעלים של מרווה, מליסה או קמומיל שיש להם איכות מקררת וכמובן, מדי פעם להתפנק באיזה שייק פירות טבעי וצונן.

הקיץ הישראלי חם והוא משפיע על ההרגשה הכללית, על מצב הרוח וכמובן, גם על מראה הגוף. אז אם נקדיש תשומת לב למה שאנחנו מכניסים לגוף ונבחר במזונות שיטיבו איתו בחום, נוכל לעזור לו להתקרר, להרגיש ולהיראות הרבה יותר טוב.